Blog

United, Delta a American - vedoucí trio v USA za rok 2012

18.01.2013 21:48

 

Také americké společnosti se pochlubily celkovými počty cestujících na palubách svých letadel v roce 2012. Na prvních třech místech jsou stejné společnosti jako v r. 2011, tj. United, Delta a American. United přepravil 179,4 mil. cestujících (o 1,3 % méně než předchozí rok) . Se společností Delta cestovalo o 0,8 % pasažérů více než v roce předešlém, celkem 169,5 mil. Stupně vítězů uzavírá American s 126,3 milióny (pokles o 0,1 %). Skokanem roku s 20% nárůstem počtu cestujících se stala v posledních letech velmi expandující společnost Hawaiian Airlines.

 

 

O vyproštění havarovaného nákladního airbusu v Bratislavě se postarali letištní hasiči z Ruzyně a Mošnova

10.01.2013 16:38

 

V pátek 16. 11. 2012 se v časných ranních hodinách stala na bratislavském letišti nehoda, při které došlo k vyjetí nákladního Airbusu A-300B4-203 /F, provozovatele Air Contracors, který s ním lety vykonával pod hlavičkou společnosti DHL, z dráhy 22 zhruba 800 m po přistání. Letounu, směřujícímu do Bratislavy z německého Lipska na letu č. QY-6321 dle dostupných informací selhalo zajištění předního podvozku, jenž se sklopil zpět pod trup. Stroj se tak stal neovladatelným a vybočil doleva, po nose sjel do trávy vedle RWY. Naštěstí k selhání podvozku došlo v malé rychlosti, pokud by se toto stalo ihned po touch-downu, následky mohly být katastrofální.

Při nehodě se naštěstí nikdo nezranil a ani nebyl poškozen náklad. K události se okamžitě sjely hasičské a záchranné složky letiště a na výpomoc přijeli i jejich kolegové z Hasičského a záchranného útvaru hl. m. SR Bratislavy, neboť toto nastane vždy, když je hlášená havárie letounu či stav tísně již ve vzduchu. Posádka se z letounu za asistence letištních hasičů evakuovala na zem.

Nutno poznamenat, že záchranné složky na místě mimořádné události neměly prakticky žádnou práci. Z jejich strany byla provedena asistence při evakuaci tří členů posádky, dále zajištění nehody, preventivní opatření proti možnému vzniku požáru a později i měření možné radiace, neboť airbus převážel součásti zdravotnického zařízení se zářiči. Toto se však ukázalo jako liché, naměřená hodnota byla lehce vyšší přímo u letadla, ale stále ještě v běžných mezích. Pro novináře a televizi to bylo velké sousto, o čemž svědčila spousta palcových titulků se slovem radioaktivita.

Provoz na letišti nehoda také nijak zásadně neochromila, začala se používat druhá ranvej a lety byly odbavovány, resp. vypravovány dle letového řádu. Problém nastal v okamžiku, kdy se začalo přemýšlet, jak se poškozený letoun odstraní z místa, kde po kolapsu podvozku zůstal zabořený, neboť na Slovensku neexistuje žádná firma či mechanizace, která by toto dokázala, potřebnou technikou nedisponují ani letištní hasiči v BTS.

Majitel letadla, potažmo nizozemská firma BCG Aircraft Recoveries BV, spolupracující s DHL/Air Contractors proto oslovila letištní hasiče (HZSL) v České republice, konkrétně z Ostravy a následně Prahy, kteří disponují potřebnou vyprošťovací technikou a jsou k podobným zásahům a činnostem vycvičeni. Vzhledem k tomu, že se nejednalo o žádné nebezpečí z prodlení, přijeli se na místo události den poté zástupci letištních hasičů z ČR nejprve podívat a vyhodnotit možné provedení a možnosti vyproštění havarovaného nákladního letadla.

V pondělí, 19. 11. 2012 přišla oficiální žádost o pomoc a den nato se dostavily jednotky pražských a ostravských hasičů na bratislavské letiště, kde bylo vše již předem připraveno, pohyb, vstupní dokumenty a další potřebné zajištění. Z Ruzyně vyrazilo celkem devět hasičů v čele s Karlem Moravcem, což je zástupce velitele jednotky HZS Letiště Praha. Jelo se přímo do Bratislavy, kam se rovněž přesunula ostravská jednotka HZS, která sebou vezla veškerou potřebnou techniku v podobě pneumatických nízko i vysokotlakých vaků a také vyprošťovací havarijní podvozek na přepravu, o toto se logisticky i materiálně postaral externí subjekt. Cesta na území Slovenské republiky byla koordinována s operačními středisky tamních krajských ředitelství Hasičského a záchranného zboru (HaZZ).

Než začali hasiči vyprošťovací práce, musela být z letounu odstraněna veškerá obvod trupu přesahující zařízení. Celé velení akce měl na starosti zástupce BCG Aircraft Recoveries BV, velitel pražských letištních hasičů byl v roli tlumočníka a styčné osoby pro rozdělování úkolů a koordinace činnosti HZS letiště Ostrava a HZS letiště Praha.

První den se v začátku nesl ve znamení příprav na vyprošťovací práce. Bylo nutné vymyslet přesný postup, protože vyprostit nákladní letoun z bahna není jako vyprostit osobní automobil z příkopu. Vše muselo být konzultováno se zástupcem majitele airbusu a také s pracovníkem pojišťovny, bez jeho vědomí nešlo dělat nic.

Na RWY22 byla ustavena technika hasičů a také dalších pomocných subjektů. Vzhledem k tomu, že se airbus nacházel zabořený přídí v rozbahněné trávě, musela se nejprve provést terénní úprava, aby bylo možné připravit pneumatické vaky, které nadzdvihnou trup. Po jejich částečném nafouknutí se musel vytvořit prostor pro podvlečení popruhů jeřábu, který bude letoun držet, aby byla zátěž vaků co nejmenší. Tato činnost byla náročná a muselo se při ní postupovat pomalu s notnou dávkou obezřetnosti.

Když se podařilo letoun nadzdvihnout, nastoupila opět lehká stavební mechanizace, aby upravila terén pod ním. Poté byl airbus uložen na dřevěné trámy a opět nastala chvíle pro další srovnání a zejména zpevnění terénu tak, aby na něj mohly být položeny desky Q-mat, které vytvoří cestu pro techniku a samotné použití havarijního přepravního podvozku. Než se však započalo s jeho instalací, musel být z letounu nejprve vyložen náklad. Toto se dělo ještě během úterních pozdních večerních hodin, kdy dvojice manipulátorů provedla vyložení kontejnerů z horní paluby, hned potom i z dolní paluby.

Jakmile se podařilo usadit letadlo na havarijní podvozek, šlo se spát a načerpat nové síly. Nutno podotknout, že první den mírně selhávalo týlové i logistické zabezpečení v místě. Vázla strava pro zasahující hasiče, vázla spolupráce s externími subjekty, toto však bylo dohnáno entuziasmem všech hlavních složek. Druhý den byl zcela opačný, zainteresované osoby dostihl pocit rutiny a stále přetrvával problém s externím subjektem, vyvstala např. potřeba přeparkovat nějaký automobil či mechanizaci, najednou od toho nikdo neměl klíče či nebyl přítomen řidič, nebyl k dispozici kvalitní materiál pro zpevnění podloží a další podobné maličkosti, zdržující práci hasičů a samotné vyprošťování.

Jakmile se podařilo instalovat na zpevněné podloží desky na pojezd, byl vymyšlen postup vytahování letadla na ranvej. Ten musel být několikrát přepracován a hlavně schválen zástupcem pojišťovny, u které byl airbus smluvně vázán. Současně bylo provedeno dovyložení nákladu ze spodní paluby. Když se rozhodlo o konečném řešení, začalo se letadlo velmi pomalu vytlačovat z rozbahněné trávy. Tato operace trvala několik hodin, protože se postupovalo prakticky centimetr po centimetru.

Airbus byl konečně vyproštěn, na ranveji proběhla očista hlavního podvozku od bahna, o kterou se postarali mimo jiné letištní hasiči a jejich cisterna. Ti dali k dispozici také další techniku. Letiště poskytlo rovněž vše potřebné, zejména kvalitní mobilní osvětlovací agregát na nasvícení místa nehody, čímž bylo umožněno zasahujícím hasičům a osobním pokračovat v práci i za tmy. Subjektem, který s HZSL úzce spolupracoval, byla slovenská firma International rescue system.

Akce se podařila i přes výše popsané problémy dobře. Jednalo se o první „ostré“ použití vyprošťovacích přípravků mimo výcvik a také se zde prověřila smlouva o vzájemné spolupráci hasičů z pražského letiště s kolegy z Mošnova.

Stručná historie havarovaného A300B4-203/F

Vyroben v roce 1983 pro společnost Indian Airlines, první let vykonal 31. 5. 1983 pod testovací registrací F-WZMU, dále byl provozován u Continental Air Lines s imatrikulacemi N970C, resp. N10970, a to až do druhé poloviny 90. let, než byl odstaven, aby byl v roce 1998 přestavěn na nákladní verzi pro společnost Air Contractors a získal registraci EI-EAC, pod kterou létal až do nehody v Bratislavě. Prakticky celou svojí „nákladní kariéru“ operoval lety pro DHL a to i během svého působení u EAT, kdy několik let létal jako OO-DLT. V této podobě se objevil i na LKPR. Jestli se ho podaří dát zpět do provozu, je hádanka bez odpovědi. Pojišťovna by si to jistě přála.

 

Fotografování u letiště PRG

10.01.2013 15:36

 

Seznam míst podle mapy umístěné ve spodní části stránky
Mezi místy 6 a 7 a na místě 14 jsou od konce srpna pozorovací valy umožňující fotografování přes plot. Do plotu na těchto i dalších místech jsou osazeny otvory pro objektivy fotoaparátů.
Č Co uvidíte Vhodné slunce Přístup
1 Letadla na vyčkávacím místě na taxiway L před vzletem z dráhy 30 Do 1100-1200 
FOTO
Autem: Do ulice Dědinská nebo na parkoviště obchodního domu Šestka a dále pěšky.
Pěšky: Od zastávky MHD Ciolkovského (bus 218 od stanice metra Dejvická) nebo Dlouhá míle (bus 179, 225 z letiště nebo od metra trasy B), proti ulici Dědinská na zpevněnou cestu, poté po polní cestě k plotu.
2 Přistávající letadla na dráhu 30 (ve vzduchu) Do 0900-1000 
FOTO
Autem: Do ulice Dědinská nebo na parkoviště obchodního domu Šestka a dále pěšky.
Pěšky: Od zastávky MHD Ciolkovského (bus 218 od stanice metra Dejvická) nebo Dlouhá míle (bus 179, 225 z letiště nebo od metra trasy B), proti ulici Dědinská na zpevněnou cestu, poté po polní cestě.
3 Přistávající letadla na dráhu 30 (ve vzduchu) Od 1200-1300 
FOTO
Autem: Z ulice Drnovská, Praha 6.
Pěšky: Od zastávky MHD Ciolkovského (bus 218 od stanice metra Dejvická; 179, 225 z letiště nebo od metra trasy B)
4 Letadla na dráze 30/12; letadla na taxiway L Od 1200-1300 
FOTO
Autem: Z hlavní ulice (Čs. armády) v Hostivici naproti obchodu Lidl ulicí Cihlářská pod železniční přejezd, dále pěšky nahoru na pole.
Pěšky: Zastávka MHD Hostivice linek č. 306 (od stanice metra Zličín), 336 (od stanice metra Zličín, pouze ve všední dny) a 347 (z Bílé Hory, Motola nebo Zličína). Dále pěšky ulicí Cihlářská pod železniční přejezd a dále nahoru poli. Vlakem z Prahy Masarykova nádraží do zastávky Hostivice, pokračovat ve směru trati, podchodem pod železničním přejezdem nahoru na pole.
5 Letadla na dráze 30/12; starty z dráhy 30 Od 1200-1300 
FOTO
Autem: Z hlavní ulice (Čs. armády) v Hostivici naproti obchodu Lidl ulicí Cihlářská pod železniční přejezd, dále pěšky nahoru na pole.
Pěšky: Zastávka MHD Hostivice linek č. 306 (od stanice metra Zličín), 336 (od stanice metra Zličín, pouze ve všední dny) a 347 (z Bílé Hory, Motola nebo Zličína). Dále pěšky ulicí Cihlářská pod železniční přejezd a dále nahoru poli. Vlakem z Prahy Masarykova nádraží do zastávky Hostivice, pokračovat ve směru trati, podchodem pod železničním přejezdem nahoru na pole.
6 Letadla na dráze 12/30; přistání na dráhu 12; starty z dráhy 30; taxiway F (do 15:00) Od 1200-1300 
FOTO 
FOTO
Autem: Z hlavní ulice (Čs. armády) v Hostivici naproti obchodu Lidl ulicí Cihlářská pod železniční přejezd, dále pěšky nahoru na pole.
Pěšky: Zastávka MHD Hostivice linek č. 306 (od stanice metra Zličín), 336 (od stanice metra Zličín, pouze ve všední dny) a 347 (z Bílé Hory, Motola nebo Zličína). Dále pěšky ulicí Cihlářská pod železniční přejezd a dále nahoru poli. Vlakem z Prahy Masarykova nádraží do zastávky Hostivice, pokračovat ve směru trati, podchodem pod železničním přejezdem nahoru na pole.
Mezi místy 6 a 7 je od srpna 2012 umístěn val umožňující fotografování přes plot.
7 Pojíždění letadel na taxiway F; vzlety z dráhy 24 Do 1600 
FOTO 
FOTO
Autem: Z hlavní ulice (Čs. armády) v Hostivici naproti obchodu Lidl ulicí Cihlářská pod železniční přejezd, dále pěšky nahoru na pole nebo ze silnice mezi obcemi Jeneč a Dobrovíz (pozor na občasné problémy při parkování se soukromými majiteli pole) a dále pěšky.
Pěšky: Zastávka MHD Hostivice linek č. 306 (od stanice metra Zličín), 336 (od stanice metra Zličín, pouze ve všední dny) a 347 (z Bílé Hory, Motola nebo Zličína). Dále pěšky ulicí Cihlářská pod železniční přejezd a dále nahoru poli. Vlakem z Prahy Masarykova nádraží do zastávky Hostivice, pokračovat ve směru trati, podchodem pod železničním přejezdem nahoru na pole.
8 Letadla taxující na start z dráhy 06 na pojížděčce F 1200-1600 
FOTO
Autem: Ze silnice mezi obcemi Jeneč a Dobrovíz (pozor na občasné problémy při parkování se soukromými majiteli pole)
Pěšky: Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Jeneč, Lidická (přibližně 1x za hodinu, ve špičkách všedního dne 2x za hodinu) nebo autobus MHD 306 od stanice metra Zličín (1x za hodinu ve všední dny, 3x za hodinu ve špičkách všedního dne, 1x za 2 hodiny v so a ne). Vlak z Masarykova nádr. do zastávky Jeneč. Dále pěšky po silnici směr Dobrovíz.
8a Letadla taxující na start z dráhy 06 na pojížděčce F, přistávající letadla na dráhu 06 1200-1600 
FOTO
Autem: Ze silnice mezi obcemi Jeneč a Dobrovíz (pozor na občasné problémy při parkování se soukromými majiteli pole)
Pěšky: Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Jeneč, Lidická (přibližně 1x za hodinu, ve špičkách všedního dne 2x za hodinu) nebo autobus MHD 306 od stanice metra Zličín (1x za hodinu ve všední dny, 3x za hodinu ve špičkách všedního dne, 1x za 2 hodiny v so a ne). Vlak z Masarykova nádr. do zastávky Jeneč. Dále pěšky po silnici směr Dobrovíz.
9 Přistání na dráhu 06 (ve vzduchu) Celý den 
FOTO 
FOTO
Autem: Ze silnice mezi obcemi Jeneč a Dobrovíz (pozor na občasné problémy při parkování se soukromými majiteli pole)
Pěšky: Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Jeneč, Lidická (přibližně 1x za hodinu, ve špičkách všedního dne 2x za hodinu) nebo autobus MHD 306 od stanice metra Zličín (1x za hodinu ve všední dny, 3x za hodinu ve špičkách všedního dne, 1x za 2 hodiny v so a ne). Vlak z Masarykova nádr. do zastávky Jeneč. Dále pěšky po silnici směr Dobrovíz.
10 Dosedající letadla na dráhu 06, starty z dráhy 06 Od 1600 
FOTO
Autem: Ze silnice mezi obcemi Jeneč a Dobrovíz u starého hřbitova
Pěšky: Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Dobrovíz, Obecní úřad (přibližně 1x za hodinu, ve špičkách všedního dne 2x za hodinu). Dále pěšky po silnici směr Jeneč, u starého hřbitova odbočit na cestu k plotu letiště.
11, 11a Přistávající letadla na dráhu 12 (ve vzduchu); dlouhé starty z dráhy 24 (11a, od 1600) Od 1200-1300 
FOTO 
11a: FOTO 
11a: FOTO
Autem: Ze silnice mezi obcemi Dobrovíz a Kněževes
Pěšky: Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Dobrovíz, Obecní úřad (přibližně 1x za hodinu, ve špičkách všedního dne 2x za hodinu). Dále pěšky po silnici směr Kněževes, za obcí Dobrovíz odbočit doprava na cestu k plotu letiště a stále rovně.
12 Letadla na dráze 24/06 Od 1600 
FOTO
Autem: Od obce Kněževes, v obci odbočit do ulice Na staré silnici (směr Betonárna Kněževes), u restaurace V maštali doprava na Betonárnu Kněževes. Dojet možno k hřbitovu, dále pěšky
Pěšky: Z obce Kněževes. Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Kněževes, Stará hospoda (přibližně 1x za hodinu). Dále po silnici směr Betonárna Kněževes. Autobus ČSAD Kladno od stanice metra Dejvická do zastávky Kněževes (přibližně 1x za 90 minut) nebo autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do téže zastávky (1x za hodinu ve všední dny ráno a odpoledne). Z hlavní silnice odbočit doleva ulicí Na staré silnici směr Betonárna Kněževes (u restaurace V maštali doprava).
13 Letadla po dosednutí na dráhu 24; letadla na dráze 24 Od 1600 
FOTO
Autem: Od obce Kněževes, v obci odbočit do ulice Na staré silnici (směr Betonárna Kněževes), u restaurace V maštali doprava na Betonárnu Kněževes. Dojet možno k hřbitovu, dále pěšky
Pěšky: Z obce Kněževes. Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Kněževes, Stará hospoda (přibližně 1x za hodinu). Dále po silnici směr Betonárna Kněževes. Autobus ČSAD Kladno od stanice metra Dejvická do zastávky Kněževes (přibližně 1x za 90 minut) nebo autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do téže zastávky (1x za hodinu ve všední dny ráno a odpoledne). Z hlavní silnice odbočit doleva ulicí Na staré silnici směr Betonárna Kněževes (u restaurace V maštali doprava).
14 Letadla před dosednutím na dráhu 24; letadla chystající se na start z dráhy 24 (nejsou vidět kola) Od 1600 
FOTO 
FOTO
Autem: Od obce Kněževes, v obci odbočit do ulice Na staré silnici (směr Betonárna Kněževes), k restauraci V maštali k zákazu vjezdu, dále pěšky.
Pěšky: Z obce Kněževes. Autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do zastávky Kněževes, Stará hospoda (přibližně 1x za hodinu). Dále po silnici zpět směr Airport Logistic Park, stále rovně až k plotu. Autobus ČSAD Kladno od stanice metra Dejvická do zastávky Kněževes (přibližně 1x za 90 minut) nebo autobus MHD 319 z letiště Ruzyně do téže zastávky (1x za hodinu ve všední dny ráno a odpoledne). Z hlavní silnice odbočit doleva ulicí Na staré silnici a stále rovně až k plotu.
15 Přistání na dráhu 24 (ve vzduchu) Do 1500 
FOTO
Autem: Na letiště Ruzyně, dále pěšky.
Pěšky: Od hlavní budovy terminálu vpravo okolo cargo terminálů Menzies Aviation a Skyport.
16 Pojíždění letadel na taxiway A a Z na dráhu 24; letadla před dosednutím na RWY 24 Do 1400-1500 
FOTO 
FOTO
Parkoviště před Menzies Aviation, hustý plot, štafle předností. 
Autem: Na letiště Ruzyně, dále pěšky.
Pěšky: Od hlavní budovy terminálu vpravo směr cargo terminál Menzies Aviation.
17 Letadla na stojánkách 1 – 3; taxující letadla po pojížděčce A a Z na start z dráhy 24; větší přistávající letadla na dráhu 24; startující letadla z dráhy 06 Do 1400-1500 
FOTO 
FOTO
Střecha parkoviště C letiště Ruzyně 
Autem: Letiště Ruzyně.
Pěšky: Parkoviště C, před hlavním terminálem.
Pozor, od zimy 2011/2012 je střecha garáží uzavřena.
18 Starty z dráhy 30 (daleko); pojíždění na taxiway L a P; letadla na dráze 22 (stojící rovnoběžně s dráhou - odpoledne) Do 1000-1100 (pojížděčka L, dráha 30) 
FOTO
Střecha parkoviště A 
Autem: Letiště Ruzyně.
Pěšky: Vlevo od Terminálu 2 letiště Ruzyně.
19 Výhled na stojánky 14-21, pohybující se letadla po příletu nebo na odlet Do 1300-1400 
FOTO
Vyhlídková terasa. Pozor, zabarvené sklo. 
Autem: Letiště Ruzyně.
Pěšky: Na střeše spojovacího objektu mezi Terminály 1 a 2.
 
Poznámky:
  • Dle dopravních předpisů je na polní a lesní cesty zákaz vjezdu, i když cesta není označena zákazem vjezdu.
  • Pozor na tetelící se vzduch, obzvláště pokud jsou letadla daleko. Týká se zejména míst 16 a 17 (starty z dráhy 06).
  • Při focení nebývají kladeny ze strany policie žádné překážky. Můžete být kontrolováni a legitimováni, vykázání z místa se děje pouze výjimečně. Zvýšená ostraha letiště probíhá při letech EL AL.
  • Náměty a podněty prosím pište na adresu planesLite.
 
Frekvence řízení letového provozu
ATIS Approach Delivery Ground Tower Departure Info
122,150 127,575 - 119,000 120,050 121,900 118,100 120,525 118,300

 

 

 

PRGmap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LETECKÉ SPOLEČNOSTI LÉTAJÍCÍ DO ČR

10.01.2013 15:34

 

Tento seznam dopravců, kteří létají pravidelně do České republiky, byl naposledy aktualizován 10. 12. 2012, 14:11:50. 
Pokud není uvedeno cílové letiště, míří let do Prahy.

SPOLEČNOST (ODKAZ) LÉTÁ     Z
Aegean Airlines ( AEE / A3 ) Atény - Eleftherios Venizelos
Aer Lingus ( EIN / EI ) Dublin
Aeroflot ( AFL / SU ) Moskva - Šeremeťjevo -> Karlovy Vary, Moskva - Šeremeťjevo
Aerosvit Ukrainian Airlines ( AEW / VV ) Kyjev - Borispol
Air Contractors ( ABR / AG ) Paříž - Charles de Gaulle
Air France ( AFR / AF ) Lyon, Marseille, Paříž - Charles de Gaulle, Toulouse
Air One ( ADH / AP ) Benátky, Miláno - Malpensa, Pisa
Austrian Airlines ( AUA / OS ) Vídeň
Azerbaijan Airlines ( AHY / J2 ) Baku
Belavia ( BRU / B2 ) Minsk-2
Belle Air ( LBY / LB ) Tirana - Nënë Tereza
British Airways ( BAW / BA ) Londýn - Heathrow
Brussels Airlines ( BEL / SN ) Brusel - Zaventem
Bulgaria Air ( LZB / FB ) Sofie
Czech Airlines ČSA ( CSA / OK ) Local carrier
Danube Wings ( VPA / V5 ) Vídeň -> Ostrava
Darwin Airline ( DWT / F7 ) Ženeva
EasyJet ( EZY / U2 ) Amsterdam, Bristol, Londýn - Gatwick, Londýn - Stansted, Lyon, Miláno - Malpensa, Paříž - Charles de Gaulle
El Al ( ELY / LY ) Tel Aviv
Emirates ( UAE / EK ) Dubaj
Farnair Switzerland ( FAT / -- ) Kolín nad Rýnem
Finnair ( FIN / AY ) Helsinky - Vantaa
Genex ( GNX / -- ) Minsk-2
Germanwings ( GWI / 4U ) Kolín nad Rýnem
Holidays Czech Airlines ( HCC / HC ) Local carrier
China Airlines ( CAL / CI ) Abu Dhabi, Lucemburk, Tchaj-wan - Taoyuan
Iberia ( IBE / IB ) Madrid
Jet2 ( EXS / LS ) Edinburgh, Leeds Bradford, Manchester, Newcastle
KLM ( KLM / KL ) Amsterdam
Korean Air ( KAL / KE ) Soul - Incheon
LOT ( LOT / LO ) Varšava - Okecie
Lufthansa ( DLH / LH ) Düsseldorf, Frankfurt, Mnichov
Norwegian Air Shuttle ( NAX / DY ) Kodaň, Oslo - Gardermoen, Stockholm - Arlanda
Orenburg Airlines ( ORB / R2 ) Orenburg
Raf Avia ( MTL / -- ) Lipsko -> Ostrava
Russia ( SDM / FV ) St. Petersburg, St. Petersburg -> Karlovy Vary
Ryanair ( RYR / FR ) Londýn - Stansted -> Brno
S7 Airlines ( SBI / S7 ) Novosibirsk - Tolmačevo
SAS ( SAS / SK ) Oslo - Gardermoen, Stockholm - Arlanda
SmartWings ( TVS / QS ) Local carrier
Swiss ( SWR / LX ) Basilej, Curych, Ženeva
TAP Portugal ( TAP / TP ) Budapešť, Lisabon
Tatarstan Air ( TAK / U9 ) Kazaň, Perm
TNT Airways ( TAY / 3V ) Liège -> Brno, Liège
Transaero Airlines ( TSO / UN ) Moskva - Vnukovo -> PardubiceSt. Petersburg -> Pardubice
Transavia Airlines ( TRA / HV ) Rotterdam
Travel Service ( TVS / QS ) Local carrier
Turkish Airlines ( THY / TK ) Istanbul - Ataturk
Ural Airlines ( SVR / U6 ) Jekatěrinburk -> Karlovy Vary, Jekatěrinburk, Nižní Novgorod, Tjumeň -> Karlovy Vary
UTair Aviation ( UTA / UT ) Moskva - Vnukovo -> Brno
Vueling Airlines ( VLG / VY ) Barcelona - El Prat
Wizz Air ( WZZ / W6 ) Barcelona - El Prat, Bari, Bergamo, Eindhoven, Eindhoven -> BrnoLondýn - Luton -> Brno, Londýn - Luton, Madrid, Neapol, Řím - Fiumicino, Treviso
Yakutia Airlines ( SYL / R3 ) Krasnodar
Yangtze River Express ( YZR / Y8 ) Chengdu, Lucemburk, Šanghaj - Pu Dong

 

Air Onix spojí Bratislavu s Kyjevem

10.01.2013 15:33

Ukrajinská společnost Air Onix, která zahájila činnost v dubnu loňského roku lety z domovského Simferopolu do Kyjeva, začne 20. ledna prodávat letenky na svou novou linku mezi Kyjevem a Bratislavou. Boeingy 737 (společnost má jedno letadlo verze 737-300 a dvě 737-500) budou každé pondělí, středu, pátek a neděli odlétat z Kyjeva v 10:30 hodin a z Bratislavy ve 13 hodin místního času. Linka bude umožňovat návazné spojení na Krym.

Lufthansa prozatím nepřevezme pátý B747-8I, který má Boeing jako testovací stroj

10.01.2013 15:31

 

 

Lufthansa zrušila převzetí pátého Boeingu 747-8I, který slouží výrobci k testovacím účelům. Stroj RC021, který nese registraci N6067U, byl jedním z trojce letadel testovací flotily. Slouží k testování palubních systémů včetně klimatizace, kuchyně, vnitřního osvětlení apod. Letadlo je již opatřeno vnitřním interiérem Lufthansy, dokonce i nátěrem této německé společnosti, chybí mu jen logo a nápisy. Plánované dodání mělo proběhnout v tomto roce. Výrobce po společnosti požadoval prodloužení testovacího období s tím, že by byl stroj dodán bez časového harmonogramu. Dalších objednaných 15 Boeingů 747-8I bude dodáno a převzato Lufthansoudle plánu. Společnost dodala, že nevylučuje pozdější objednání jednoho zcela nového stroje 747-8I.
 

 

Ománské vojenské letectvo získá nové Hawky a Eurofightery

10.01.2013 15:30

 

Omán potvrdil dlouho očekávanou objednávku 12 bojových letadel Eurofighter Typhoon, a také se rozhodl koupit osm proudových cvičných strojů BAE Hawk AJTS. Kontrakt je v hodnotě 3,75 miliardy USD, dodávky letadel začnou pro Royal Air Force of Oman (RAFO) v roce 2017. Typhoony nahradí stárnoucí letadla Jaguar, Hawk AJTS budou doplňovat nebo nahrazovat v RAFO starší modely strojů Hawk. BAE Systems budou ománskému královskému letectvu poskytovat i servisní podporu.

 

Nová linka turbopropem z Evropy do Afriky

08.01.2013 14:48

Švýcarská regionální letecká společnost Sky Work Airlines, která létá pravidelné lety po Evropě z letiště Bern - Belp, otevře od 1. dubna 2013 novou pravidelnou linku do Afriky. Největším typem letadla ve své flotile, Dashem DHC8Q-400, bude létat každé pondělí z Bernu na tuniské letiště Enfidha, které slouží zejména pro dopravu turistů do známého letoviska Nabeul. Letadlo Sky Work Airlines bylo naposledy v ČR k vidění ve dnech 16. - 17.10.2012 na letišti v Pardubicích, na charterovém letu s hokejisty. Společnost dále provozuje typ Dornier 328-110.

Qatar Airways a Emirates soupeří o polský trh

08.01.2013 14:46

 

Qatar Airways byly první společností z oblasti států Perského zálivu, která pronikla na polský trh otevřením pravidelné linky Dauhá - Varšava od 5. prosince 2012, s frekvencí 4 spoje týdně. Emirates mají svůj první let z Dubaje do Varšavy a zpět naplánován na 6.2.2013, denně Airbusem A330-200. Nyní Qatar Airways oznámily navýšení frekvencí z Varšavy ze 4 týdně na každodenní spojení, a to již od 1.2.2013. Všechny lety budou obsluhovány Airbusem A320. Od 1.2. také katarský dopravce zvyšuje počet spojení do Mnichova na 2 lety denně, dopoledne bude létat Airbus A330 a odpoledne B787-800. Katarský Dreamliner se ovšem v Mnichově začne objevovat již 12. ledna, do 1.2. pouze 4x týdně, a o dva dny později se vydá na svůj první let z Dauhá do Curychu, kam bude létat zatím 3x týdně.
 

 

Gulf Air v problémech, omezuje a ruší linky

08.01.2013 14:45

Bahrajnský Gulf Air, někdejší prosperující mnohonárodní aerolinie zemí Perského zálivu, se stále pokouší řešit své finanční problémy redukcí stávající sítě linek. Důvodem je stále rostoucí konkurence dravých leteckých společností z okolních arabských států, stejně jako politické události na ostrově Bahrajn v průběhu posledních dvou let, kdy docházelo k častým demonstracím proti vládnoucí královské rodině. Minulý rok se společnosti pokoušela omezit náklady, mj. nasazením nových Airbusů A320 s prodlouženým doletem na linky do kontinentální Evropy (Frankfurt, Paříž, Řím, Kodaň). Od konce ledna, resp. února 2013 jsou linky z Bahrajnu do Kodaně a Říma úplně zrušeny, spojení do Frankfurtu je omezeno z 12 frekvencí týdně na 1 linku denně, linka do Paříže bude omezena z 9 na 7 frekvencí týdně. Zrušeny jsou i lety do Adenu, Erbílu a Kábulu, k omezení frekvencí dochází rovněž na linkách z Bahrajnu do Bangkoku, Chennai, Colomba, Dháky, Chartúmu, Káthmandú a Manily.

<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>