Expanze Turkish Airlines v roce 2013 pokračuje
14.02.2013 14:35
Poté, co Ethiopian Airlines oznámily zavedení linky do Brazílie od 1.6., rozhodl se tento africký dopravce značně posílit svou přítomnost také na trzích východní a jihovýchodní Asie. Výsledkem je zařazení tří nových destinací do sítě Ethiopian Airlines: Manily, Ho Či Minova Města a Soulu. Linka do Vietnamu bude vedena z Addis Abeby s mezipřistáním v Bangkoku, létat se bude od 18.6. 3x týdně. Od stejného data bude v provozu 3x týdně linka Addis Abeba - Hong Kong - Manila, od 24.6. pak startuje s frekvencí provozu 4x týdně linka z Addis Abeby přes Hong Kong do Soulu. Na všechny nové linky je zatím naplánován typ letadla Boeing 767-300ER, s opětovným nasazením B787 do provozu etiopského dopravce je možná změna typu v tomto směru.
Valná hromada akcionářů letecké společnosti Bahrain Air na mimořádném zasedání rozhodla o okamžitém ukončení letů dopravce z Bahrajnu, který s 2 A319 a 2 A320 létal z hlavního města státu v Perském zálivu do 15 míst v Asii, súdánského Chartúmu a egyptské Alexandrie. Společnost vydržela 5 let, do prohlubující ztráty ji uvrhla nestabilní politická a bezpečnostní situace v Království Bahrajn, kde se v roce 2011 rozpoutané politicko-sociálně-ekonomické protesty zvrhly v sektářský sunnitsko-šíitský konflikt.
Evropská komise neschválila plánovanou koupi nizozemské zasilatelské společnosti TNT Express konkurenčníUPS (United Parcel Service), která je největším přepravcem zásilek na světě. Hlavním důvodem je podstatné narušení hospodářské soutěžě v 15 členských státech EU (včetně ČR), kde by v dané oblasti zůstaly podnikat pouze 2 - 3 větší firmy. Jelikož se podobné rozhodnutí očekávalo, americká UPS již před pár týdny avizovala, že koupi v hodnotě přes 5 miliard eur ruší. TNT Express mělo v rámci začlenění se do UPS prodat své dvě letecké společnosti, TNT Airways a Pan Air, skupině ASL Aviation Group.
Malajský dopravce, obsluhující více než 60 destinací v téměř 30 zemích, se stal členem letecké aliance oneworld. Slavnostní okamžik nastal v patnáctém roce fungování aliance. Malaysia Airlines jsou tak partnerem významných společností jako např. Qantas, British Airways či American Airlines. Členství v alianci oneworld je nejen prestižní a ekonomickou záležitostí, ale Malaysia Airlines tak nyní pro své cestující mohou nabídnout širší sortiment poskytovaných služeb, neboť letadla členů aliance oneworld obsluhují více než 800 destinací po celém světě.
ČSA uveřejnily podrobnosti plánovaného provozu v období platnosti letního letového řádu 2013. Nový typ ve flotile, Airbus A330-300, má kromě linky do Soulu, která bude v provozu 2x týdně, obsluhovat i vybrané linky do Moskvy a Jekatěrinburku. Do Moskvy má létat 4x týdně, zatím od 5.6., jmenovitě noční linku OK 898/9 z úterka na středu a frekvence OK 894/5 každou středu, čtvrtek a pátek přes den. Ve středu, čtvrtek a pátek večer, v 19:45 pak odletí na linku OK 912/3 do Jekatěrinburku. Jedinou delší přestávku mezi nasazením na jednotlivé linky, s případnou možnou údržbou, má tedy český A330 mít z pondělka na úterý v Soulu, zhruba 25 hodin. Mezi další nejvýznamnější změny linek ČSA v letním období má být nasazení Saabu 2000, pronajatého od švýcarských Darwin Airlines, na linky do Curychu, Benátek a na novou linku do Florencie. Další nové linky ČSA povedou do Mnichova, Nice a Permu. Významnějšího navýšení počtu frekvencí na stávajících linkách se mají dočkat cestující ČSA do Barcelony, Berlína, Düsseldorfu, Kodaně, Milána a Stockholmu.
Slovenská společnost AirExplore pronajala v půlce ledna Boeing B737-400 reg. OM-CEX (bývalý OK-WGY) kambodžské TonleSap Airlines. Je tak již třetím letounem, který AirEplore umístila do této asijské země (B737-300 létá také u TonleSap Airlines, další B737-400 u jejich sesterských Palau Airways). Na začátku tohoto týdne pak AirExplore přidala do své flotily třetí B737-400, reg.OM-DEX.
Ruský federální úřad pro leteckou dopravu vydal souhrnné statistiky o počtu přepravených osob na palubách ruských leteckých společností. Celkem v r. 2012 přepravily 74 milióny cestujících, což činí 15,5% nárůst oproti roku 2011. Nejvíce osob přepravil Aeroflot (17 mil., nárůst o 25 % oproti r. 2011), následuje Transaero (10,3 mil., nárůst o 22 %) a první trojku uzavírá UTair Aviation (7,7 mil., nárůst o téměř 34 %). Každá z těchto 3 společností má v současné době pravidelná spojení do některého z českých měst (Praha, Pardubice, Brno).
Prezident společnosti Volga-Dnepr Airlines Alexej Isjakin oznámil, že Volga-Dnepr Group posuzuje záměr na samostatné spuštění výroby nových kusů An-124. Tato zpráva následuje po oznámení ruské vlády, která vzdala plány na finanční podporu znovuzahájení výrobního programu An-124. Jelikož ale celý projekt závisí na dohodě mezi Ruskem a Ukrajinou, není vůbec jasné, zda je životaschopný. Dle předchozích zpráv měly být nové letouny kompletovány v podniku Aviastar v ruském Uljanovsku. Při příležitosti otevření nového hangáru na údržbu společnosti Volga-Dnepr Technics v německém Lipsku se ale Alexej Isjakin vyjádřil, že po deseti letech neúspěšných pokusů o zahájení výroby v Rusku chce zajistit podporu projektu od země, jež má o něj zájem. Volga-Dnepr je s 10 letouny jejich největším světovým provozovatelem a dle odhadů společnosti bude do roku 2030 na uspokojení poptávky na cargo trhu potřebovat minimálně dalších 60 těchto težkých transportních letadel, o dalších 200 strojů by mohli mít zájem ostatní cargo přepravci.
|